Sigurno ste mnogo puta čuli da je vitamin C važan za zdravlje organizma. No, znate li zašto? Koja je uloga vitamina C i koja je optimalna količina koju biste dnevno trebali konzumirati?

Fiziološke funkcije vitamina C

Vitamin C - Sophia Web Shop

Web Shop

Vitamin C, poznat i pod nazivom askorbinska kiselina pripada skupini vitamina topivih u vodi. Jedan je od najistraživanijih vitamina i prvi vitamin koji je sintetski stvoren.

O utjecaju vitamina C u fiziološkim procesima se zna mnogo. Opće poznate su koristi u borbi protiv sezonskih prehlada i gripa, no manje je poznata činjenica da je vitamin C, od svih hidrosolubilnih vitamina, najsnažniji antioksidans.

Osim smanjenja oksidativnog stresa, vitamin C sudjeluje u cijelom nizu izuzetno bitnih fizioloških funkcija;

  • esencijalna je tvar u stvaranju i održavanju kolagenskih tkiva; sudjeluje u stvaranju, rastu i obnovi kosti, hrskavica i tetiva
  • sudjeluje u sintezi transmitera te igra važnu ulogu u održavanju funkcije mozga
  • sudjeluje u sintezi karnitina te tako omogućuje pretvorbu masnog tkiva u energiju
  • pospješuje apsorpciju željeza
  • sudjeluje u sintezi važnih enzima

Optimalna doza vitamina C

Dugotrajni nedostatak vitamina C manifestira se umorom, gubitkom apetita, nervozom, pa čak i neurološkim poremećajima poput depresije, te čini organizam podložnim za brojne infekcije.  Potpuni nedostatak vitamina C rezultira krvarenjem desni, ispadanjem zuba, oticanjem zglobova i lomljivošću kostiju, bolešću poznatiju pod nazivom skorbut.

Nekad prije, službeno preporučena dnevna doza vitamina C iznosila je 60 mg. Danas je ta granica pomaknuta na 75 do 90 mg dnevno, ovisno radi li se o muškarcu ili ženi. No, budući da je za prevenciju oboljenja potrebno čak deseterostruko više vitamina C od preporučene dnevne doze, znanstvenici ozbiljno razmatraju povećanje preporučene doze na 100 do 200 mg dnevno.

Povećanom unosu vitamina C govori u prilog činjenica da su ljudi jedni od rijetkih sisavaca koji ne mogu sami sintetizirati vitamin C.

Sisavci koji vitamin C sintetiziraju sami, stvaraju otprilike 30 mg po kg tjelesne težine dnevno. Kada bi se radilo o osobi teškoj 70 kg, količina sintetiziranog vitamina C iznosila bi oko 2 g svakog dana!

Vitamin C i oboljenja

Jesen i zima je vrijeme povećane svijesti o koristima vitamina C. Bez obzira radi li se o virusnim ili bakterijskim infekcijama, vitamin C ima važnu ulogu u potpori imunološkog sustava.

U razdobljima prehlade i gripe  vitamin C pomaže leukocitima u borbi protiv uzročnika infekcije. Iako ne liječi prehladu ni gripu, uzimanje povećane količine vitamina C skraćuje trajanje bolesti i ublažuje simptome.

Vitamin C djeluje i kao prirodni antihistaminik, u dnevnim dozama između 1 i 2 grama, pa je poželjni pratioc u liječenju alergijskih oboljenja. Također, postoji više istraživanja koja potvrđuju koristi povećanog uzimanja vitamina C kod regulacije kolesterola, dijabetesa, srčanih bolesti i kancerogenih oboljenja.

Izvori vitamina C

Vitamin C je neophodan za očuvanje zdravlja i normalnih funkcija organizma. Najbolje ga je unijeti u organizam raznolikom prehranom i izvornim namirnicama. Najbogatiji izvori vitamina C su svježe voće i povrće, a također dolazi u mlijeku, životinjskoj jetri i mesu školjaka.

Citrusi poput naranče (50mg/100g), limuna (40mg/100g) i grejpa (30mg/100g) su poznati i kvalitetni izvori vitamina C, no jedan od najvrijednijih izvora vitamina C nalazimo u šipku (2000mg/100g)! Najbogatiji povrtni izvor vitamina C je peršin (130mg/100g).

Voće i povrće s visokim količinama vitamina C

Voće

  • šipak
  • kiwi
  • ribizli
  • papaja
  • crni ribiz
  • citrusi

Povrće

  • peršin
  • crvena paprika
  • brokula
  • špinat
  • kelj
  • krumpir

Zanimljive činjenice o vitaminu C

Vrijedan zlata vitamin C - Natrol Easy C 500 mgNekoliko zanimljivosti koje vjerojatno niste znali o vitaminu C:

  • Askorbinska kiselina se koristi kao dodatak konzerviranim namirnicama kako bi očuvala prirodnu boju i okus.
  • Jedini sisavci koji ne mogu sami sintetizirati vitamin C su zamorci, majmuni i ljudi
  • Više od 50% ukupne količine vitamina C u voću i povrću gubi se stajanjem
  • Gotovo je nemoguće predoziranje vitaminom C – većina suvišnog vitamina C se izlučuje urinom
  • U razdobljima emotivnog ili fizičkog stresa gubitak vitamina C urinom je znatno povećan
  • Najviše istraživan nutrijen na internet je, pogađate – vitamin C

Vitamin C u dodacima prehrani

Iako je široko zastupljen u namirnicama koje svakodnevno konzumiramo, često se događa da potrebe za vitaminom C ne zadovoljimo redovnom prehranom. Uzroci su različiti; od slabe kvalitete namirnica i gubitka vitamina termičkom obradom do oskudnog i prejednoličnog izbora namirnica. Također, na nedostatak vitamina C utječe i nemogućnost ljudskog organizma da ga uskladišti i koristi prema potrebi.

Posebno rizične skupine su pušači i pasivni pušači, dojenčad hranjena kravljim mlijekom, trudnice, stariji ljudi i osobe s jednoličnom prehranom.

U nedostatku prirodnih izvora, neophodno je posegnuti za sintetskim oblicima vitamina C u vidu kvalitetnih dodataka prehrani.

Vitamin C - Sophia Web Shop

Web Shop

Iako je hipervitaminoza vitamina C vrlo rijetka, predoziranje vitaminom C prepoznaje se po simptomima probavnih tegoba kao što su proljev, mučnina i bolovi u trbuhu. Ukoliko se pojavi neki od ovih simptoma, potrebno je smanjiti dnevnu dozu.

Prije uzimanja vitamina C u obliku dodataka prehrani, dodatno savjetovanje s liječnikom preporučeno je kod pacijenata s dijabetesom i bubrežnih bolesnika.